30 Ogos 2017

Geng Copy Paste Beraya

Turn #BudakGading pulak datang beraya rumah Akak Kembang. Siang saudara mara malam pulak khas untuk Geng Copy Paste. Senang sekali jalan dan masak :)


Setiap tahun mesti dia jadi tetamu pertama ... hehehehe ...



Geng Saujana ... hehehehe ...


Tengkiulah kengkawan sudi makan nasi lemak podeh aku tu ek ...



Mak Dara yang ayussss githewww ...


9 + 1 geng yang dah balik ....


Baraan diteruskan ke rumah Datin Oren a.k.a Lily my bff :) Setiap tahun tak penah miss gi umah Lily ngan family aku ...


Baraan rumah Che Ta a.k.a Fita. Tiap tahun mesti masak sedap ...


Baraan rumah Mawar a.k.a Isma ... rendang minang ko memang sedap gilerrrr ...


Baraan umah Mona. Macam biasalah rumah chef macam-macam makanan sedap ...


Pestime beraya rumah Abang JJ & Eju. Mee tumis eju sedap kot ... teringat-ingat ...



Memang betul kata Shikin ... rendang minang dia memang takkan sama rasanya tiap tahun ... hehehehe ...


Rumah paling last baraan raya kami ialah rumah YB Azim. Teringat nasi tomato mak dia ...


Opss!!! yang ni pulak bukan Geng Copy Paste tapi #GengBudakGading. Tengkiu Ismaria :) sedap giler soto ko ...


Yang ni pun #GengBudakGading. Tq papa Pejal & Mama Noly :)


Budak-budak #GengBudakGading datang bertandang raya pulak ... hehehehe ...


Yang ni lagi bukan geng sekolah. Geng keje dari kat Wisma Yakin sampailah ke Menara Mara. Hajjah Norliana. Serius kakak jeles muda-muda dah pergi haji .. huhuhu ... tengkiu akhirnya sampai jugak awak ke rumah kakak ...


Alhamdulillah ... dah 3 tahun berturun kami buat baraan raya tanpa jemu. Semoga kita semua panjang umur dan murah rezeki. Boleh bertemu lagi raya tahun depan.

Berbalas Kunjungan Raya


Jangan mare ye ... citer raya Akak Kembang habis raya haji pun belum tentu akan habis..hehehe ...

Macam biasalah, tiap tahun family IB Clans akan berbalas kunjungan. 


Mula-mula turn rumah abang sepupu Abang Long & Kak Ayu.



Pastu rumah Kakngah & Abangngah kat Kelana Jaya ...


Rumah kupu-kupu Pali & As ...

Turn rumah Akak Kembang pulak kena serbu.

Gigih jugak tahun ni masak sendiri je. Menu paling simple ... Nasi Lemak Akak Kembang :)


Dua assistant import dari Korea dan Taiwan ... hahahaha ... 


Si kenit ni pestime beraya rumah Mamalong lin ...


Tetamu pertama sampai ... tengkiu kupu-kupu kesayangan Mak Ita ...


Kupu-Kupu kesayangan yang giler-giler remajer gitchewww ...


Kazen belah abah ...


Nenek ngan cucus


Geng Akak Gorjes yang tak lengkap ...

Terima kasih buat waris-waris IB Clans yang sudi datang bertandang raya rumah kita ek. Mohon maaf jika ada salah silap. Tahun depan datanglah lagi ... hehehehe ...

11 Ogos 2017

Raya Akak Kembang 2017 (Part 3)

Raya Kedua ...

Kan kakak dah bagitau ... Akak Kembang & Abang Kembong kalau raya memang main redah jer. Pagi raya kat Sungai Buloh. Petang balik Seremban (umah mak mentua). Malam pulak balik kampung mak mentua kek Chembong, Rembau ... hehehehehe ...


Gambar kabur sokmo .... huhuhu ... Paling kiri Pokuncu Abang Kembong. Yang baju merah tu Mak Induk Abang Kembong.

Nota : Al Fatihah buat Pokuncu. Macam tau-tau je hari dia. Semoga bersemadi bersama insan kesayangan Allah.

Tahun ni semua turun beraya kek Chembong.  Chembong ni kampung mak mentuo kakak. Memang suasana kampunglah.


Entah macamano den lupo bawak baju rayo. Sib baik bawak spare selai baju kurung ni. Anak dara den memang pakai seluar jer pi beraya kat Seperi ni ... huhuhu. BTW, kakak suka beraya kek sini sebab nyaman selalu ... hehehehe ...


Mak Mentuo ngan Pak Mentuo bersamo sebahagian cucu. Dorang ni dah ada 20 cucu. Dan paling sikit anak adalah Akak Kembang & Abang Kembong ... 

Balik dari Seremban tak sah kalau tak singgah ke Nilai. Tapi rayo ke 3 bukak ke kedai ... hehehehe ... jom kita terjah!


Korang rasa kakak beli ke tak karpet tu ? hehehehe

Tujuan utama singgah Nilai sebenarnya nak tengok-tengok karpet. Dah jumpa kedai karpet mulalah kakak menggelabah. Mana tak gelabah, semua karpet idaman depan mata. Berpinau bijik mato memilih. Mula meroyan sensorang. 


Abang Kembong tengah buat kira-kira  .... hehehehe ...


Raya ke 4 be like ...

Belakang tu sepatutnya rumah untuk hari tua kami kelak. Akak Kembang memang suka dok kampung. Tak suka dok rumah taman ... huhuhu ...

InsyaAllah, moga tercapai hasrat kakak tu satu hari nanti. Amin.




Raya ke 5 kami

Dah 2 tahun Abah ajak balik Tanjung Tualang nak beraya rumah abang kesayangan dia. Demi tak menghampakan permintaan Abah, kami turutkan. Lagipun bukan selalu balik Perak kan. 

Kalau balik sana memang akak tak suka ikut highway. Lebih suka ikut jalan dalam. Boleh lihat permandangan menarik.

Dan opkoslah kena singgah Menara Condong Teluk Intan kan ....


Dua orang kebahagiaan kami.


Budak paling susah nak suruh bergambar sama ...


Tetiba terselit kumbang kat situ ... hehehehe ...


Dah kenyang memasing terbongkang kepenatan ... bertabahlah ...


Akhirnya dapat juga 3 beradik ni beraya bersama. Aku rasa cukup bahagia sangat. Aku taklah rasa bersalah pada Abah lagi. Air yang dicincang takkan putus apatah lagi hubungan adik beradik. Bertuah arwah nenekku Hajah Sukini dan arwah datukku Hj Mohd Salimin berjaya mendidik anak-anaknya penuh berkasih sayang. Walaupun jauh dimata tapi dekat dihati.

Dah habis ke? Opkoslah belum ... hehehehe ... jumpa esok plak ek ...




10 Ogos 2017

Raya Akak Kembang 2017 (Part 2)

Cakkk!!! Sihat ke? Kakak rasa nak demam pulak ... huhuhuhu ...

Sambung citer raya lagi ek. Seperti kebiasaan, lepas salam-salaman dengan kaum keluarga, kami akan pulang ke kampung mak. 5-8 minit jer samrpai ... hehehehe. Sembang macam jauh sangat je kan. Tapi tulah satu-satu kampung yang kami walaupun sebelah sebelah je.





Rumah pertama yang akan kami beraya selalunya rumah Makngah (kakak mak no.2). 


Kazen kesayangan. Kejap gaduh. Kejap ngajuk. Kejap sentap. Tapi tulah yang serasi.


Abah melayan cucu-cucu sedara dia ... kekekeke ... 



Beraya ke rumah Maklang (kakak mak no. 4) pulak ...



Rumah Moksu (adik mak yang bongsu, no. 9)


Geng Kupu-Kupu Gorjes.


Sekian cerita balik kampung raya Akak Kembang .... nak citer raya kek kampung laki pulak :)