10 April 2018

TRAVELOG : JALAN-JALAN BANDUNG LAGI (Part 4)

Lepas singgah butik Polo Ralph Lauren (tak beli pun sebab mahal giler walaupun diskon 50 %) kami terus menuju ke Tempat Menarik di Bandung.

DUSUN BAMBU

Sebelum ni tak tahu pun ada Tempat Menarik di Bandung seperti ini. Tapi lepas ni akan menjadi destinasi wajib untuk acara Jalan-Jalan Cari Makan di Bandung.

Dusun Bambu terletak di kaki Gunung Burangrang Cisarua, Lembang (macam nama arwah moyang kakak pulak) yang mengambil masa perjalanan 50-60 minit dari Kota Bandung (jika tidak macet). Terkenal dengan nama Dusun Bambu Family Leisure Park Bandung. Memang nyaman dan santai sekali suasananya.

Pengunjung dikehendaki membayar yuran masuk ke Dusun Bambu yang dikenakan sebanyak Rp 25,000 seorang. Parking kereta pula sebanyak Rp 20,000.


Patutlah di panggil Dusun Bambu. Banyak sekali bambunya ... hehehehe ...


Bila Mas Igol kata tempat makannya di atas ... mak aiiii ... tanjat kakak sebab memikirkan kesian makcik-makcik kakak kena daki bukit nanti. Rupanya disediakan kereta buggy untuk pengunjung naik ke atas.

Tujuan kami ke Dusun Bambu adalah untuk makan siang :) Ada 2-3 jenis restoran yang korang boleh pilih di Dusun Bambu. Tapi yang sempat kakak usya ada 2 jer ...

PURBASARI RESTAURANT


foto : Dusun Bambu

Sapa yang nak makan tepi tasik elok sangat cuba di Restoran Purbasari. Pasti asikkk sekali :)

LUTUNG KASARUNG



Memang tujuan utama kami nak makan dalam sangkar burung di Dusun Bambu. Disini dipanggil Lutung Kasarung (Sarang Burung).

Kebetulan masa kami sampai di Dusun Bambu, begitu ramai rombongan budak sekolah. Dorang bukan nak makan pun cuma mau berfoto jer.

Untuk pengetahuan korang, jika mahu makan di Lutung Kasarung, korang dikehendaki membayar sewa Lutung Kasarung tersebut sebanyak Rp100,000 (RM29.00). 

Seperti dalam mimpi :)

Jujurnya tak pernah termimpi dapat ke tempat begini sebab jika di Malaysia pasti mahal kan ... tapi alhamdulillah di Bandung bisa menikmati makanan ditempat nyaman sebegini.

Ada jugak yang bising tanya, kenapa dulu tak bawak dorang pi tempat ni? Manalah kakak tahu tempat ni wujud sebelum ni. Sapa suruh korang malas google kan? Adan uke :)

Nipun kakak rajin menggoogle ... korang tadah je kan ... huhuhuhu ... Next timelah kita pi ek ...


Mak Dara Gonjeng :)


Maksimum Lutung Kasarung ni boleh memuatkan kami 11 orang. Makan makanan sedap sambil kepit-kepit ... kekekekeke ...


Tak ingat nama desert sedap giler ni. Rugi tak cuba.


Ni makanan yang kakak pesan tapi kakak lupa nama apa ... sampai menu pun kakak lupa nak amik gambar lapar punya pasal ...


Tapi ni kakak ingat. Rica-Rica Bebek :) Memang rekomen. Semua kata sedap.

Jangan risau! Harga makanan di Lutung Kasarung, Dusun Bambu sangat berbaloi dan berpatutan.

Harga makanan disini beranggaran dari Rp 50,000 - 100,000 jer untuk seorang. Jika duit ringgit tak lebih RM50 hengget pun. Total makanan kakak dan adik kakak berdua dalam Rp 135,000 jer (RM40) termasuk 3 air ... Murah kan?

Makanannya memang superb delicious. Itu tekak kamilah ... tekak korang tak taulah pulak ... hehehehe ... so kalau tak sedap janganlah nak salahkan kakak pulak ye ... 



Kalau korang kaki foto memang ada banyak tempat korang leh possing. Memandangkan kami mengejar masa, kena amik cepat-cepat ... 


Pulang dengan menaiki buggy car yang colourfull tu ...


 The Cousins



Sebelum pulang, bolehlah berposing di tanah sawah ni. 




Memasing gigih bergambor ngan awan kepok-kepok :)


Jakun jarang nampak sawah padi ...


Travel Buddy Tahan Kental ni ...


Jom pulang yokkkk ....


2 comments:

  1. Cantik tempatnya dan berbaloi pula dengan harag yang dibayar... :)

    ReplyDelete